Asystent SPE

Różnorodność w klasie to dziś nie tylko fakt, ale także nie lada wyzwanie dla nauczyciela.

Jak w procesie dydaktyczno-wychowawczym znaleźć przestrzeń do pielęgnowania i doceniania różnorodności, a przy tym wyjść naprzeciw potrzebom poszczególnych uczniów? 

Zobacz serię wideoszkoleń zakończonych quizem i imiennym certyfikatem. 

ODC. 1: „Uczeń zdolny i podwójnie wyjątkowy” dr Barbara Skałbania 

ODC. 2: „Każdy uczeń jest obcojęzyczny na lekcji języka obcego” Anna Abramczyk 

ODC. 3: „Uczeń z dysleksją na lekcji języka obcego” dr Agnieszka Andrychowicz-Trojanowska 

ODC. 4: „Uczeń z zespołem Aspergera na lekcji języka obcego” dr Agnieszka Andrychowicz-Trojanowska 

ODC. 5: „Mam w szkole uczniów z Ukrainy” Katarzyna Świeca 

ODC. 6: „Każdy z nas jest trochę inny. Budowanie świadomości wartości związanej z różnorodnością" Katarzyna Świeca i Iwona Rosiak 

ODC. 7: „Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego – czyli o tworzeniu atmosfery akceptacji i współpracy w zespole klasowym” Katarzyna Świeca i Iwona Rosiak 

ODC. 8: „Moja klasa po wakacjach – chaos czy harmonia?” Katarzyna Świeca i Iwona Rosiak 

ODC. 9: „Siła i moc jest w grupie – czyli słów kilka o budowaniu włączających zespołów klasowych” Katarzyna Świeca i Iwona Rosiak 



Zdobądź imienny certyfikat! 

Chcesz zdobyć imienne zaświadczenie potwierdzające ukończenie tego szkolenia? Wystarczy, że po obejrzeniu wszystkich odcinków rozwiążesz quiz! Certyfikat można otrzymać za prawidłową odpowiedź na min. 70% pytań.   
 

Quiz znajduje się na dole strony.

Opis odcinków

Szczegółowy opis odcinków

Odcinek 1

„Uczeń zdolny i podwójnie wyjątkowy” dr hab. Barbara Skałbania 

Specjalne potrzeby edukacyjne potocznie kojarzą się z uczniami, którzy doświadczają trudności w uczeniu się. Tymczasem specjalne potrzeby edukacyjne to szerokie spektrum potrzeb uczniów, związane nie tylko z trudnościami, ale również różnym poziomem umiejętności oraz kompetencji. Uczniowie zdolni stanowią jedno z wyzwań, a nasza ekspert dr Barbara Skałbania przybliża w wideoszkoleniu: 

  • kryteria identyfikowania uczniów zdolnych 

  • metody identyfikacji uczniów zdolnych można wykorzystać 

  • rodzaje aktywności można wykorzystać w pracy z uczniem zdolnym 

  • sposoby indywidualizowania pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 



Odcinek 2

„Każdy uczeń jest obcojęzyczny na lekcji języka obcego” Anna Abramczyk 

Zjawisko obcojęzyczności na zajęciach języka obcego dotyczy w zasadzie każdego ucznia, który pojawia się na lekcji. W wideoszkoleniu nasza ekspert Anna Abramczyk omawia zagadnienie obcojęzyczności na zajęciach języka obcego w kontekście metodycznym biorąc pod uwagę takie czynniki jak: 

  • budowanie atmosfery na zajęciach  

  • zabiegi techniczno-organizacyjne 

  •  metodykę sprzyjającą indywidualizacji  

  • przyjazne materiały dydaktyczne 



Odcinek 3

„Uczeń z dysleksją na lekcji języka obcego” dr  hab. Agnieszka Andrychowicz-Trojanowska 

Jednym z popularnych zaburzeń neurorozwojowych z którymi nauczyciele często spotykają się w swojej praktyce jest dysleksja, czyli specyficzne i znaczne upośledzeniem umiejętności czytania. Praca z uczniem ze zdiagnozowana dysleksją może być efektywna i motywująca zarówno dla ucznia, jak i dla nauczyciela, jeżeli weźmiemy pod uwagę pewne specyficzne potrzeby takich uczniów. W wideoszkoleniu dr Agnieszka Andrychowicz-Trojanowska omawia różnice między dysleksją rozwojową i nabytą, jej przyczyny, objawy oraz charakterystyczne trudności z którymi mierzą się uczniowie z dysleksją na zajęciach języka obcego. Podpowiada również w jaki sposób efektywnie pracować z podręcznikiem, na co zwracać uwagę w pracy dydaktycznej i jak wspierać uczniów z dysleksją, żeby rezultaty pracy były motywujące dla obu stron.  


Odcinek 4

„Uczeń z zespołem Aspergera na lekcji języka obcego” dr hab. Agnieszka Andrychowicz-Trojanowska 

Każdy nauczyciel w swojej praktyce zawodowej styka się z uczniami z neurorozwojowymi, między innymi z zespołem Aspergera. Praca z uczniem tego typu na pewno wymaga nieco innego podejścia, a jest również obarczona błędnymi przekonaniami, które dr Agnieszka Andrychowicz-Trojanowska odczarowuje w swoim wideoszkoleniu, przybliżając kulisy zagadnienia pracy z uczniem z Zespołem Aspergera, charakterystykę funkcjonowania ucznia z ZA, podpowiadając wartościowe wskazówki, które mogą ułatwić budowanie relacji oraz efektywny rozwój kompetencji dzięki świadomym działaniom nauczyciela.  


Odcinek 5

„Mam w szkole uczniów z Ukrainy” Katarzyna Świeca 

Uczniowie z rodzin imigrantów stają się częścią codziennego życia w polskich szkołach. Zanim nowi uczniowie, dołączający do klasy będą gotowi na naukę języka, potrzebują odnaleźć się w nowym środowisku, nowej klasie, pokonać barierę językową. W wideoszkoleniu psycholog Katarzyna Świeca opowiada o tym: 

  • na co warto zwrócić uwagę w pierwszych dniach po dołączeniu nowych uczniów do klasy 

  • co jest ważne i potrzebne w procesie adaptacji do nowej sytuacji 

  • jakie trudności mogą towarzyszyć uczniom po przeżytym doświadczeniu ucieczki przed wojną 

  • jakie trudności mogą przeżywać uczniowie, do których klas dołączają dzieci uchodźców 



Odcinek 6 

„Każdy z nas jest trochę inny. Budowanie świadomości wartości związanej z różnorodnością" Katarzyna Świeca i Iwona Rosiak 

Każdy z nas jest na swój sposób inny, wyjątkowy i niepowtarzalny. To, że różnimy się między sobą jest faktem. Ta różnorodność może być ogromnym zasobem i wartością, poszerzać perspektywę, uczyć otwartości na odmienność. To jedna z myśli, która przyświeca koncepcji nauczania włączającego. Wszystko jest kwestią spojrzenia na różnorodność i umiejętność rozmawiania o niej w klasie. Jak można to zrobić? Zapraszamy do obejrzenia wideoszkolenia.  


Odcinek 7

„Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego – czyli o tworzeniu atmosfery akceptacji i współpracy w zespole klasowym” Katarzyna Świeca i Iwona Rosiak 

Wszystkie dzieci mają potrzeby akceptacji, bezpieczeństwa i przynależności do grupy, których zaspokojenie wpływa na ich rozwój psychiczny i społeczny, motywuje, sprzyja zaangażowaniu w naukę i życie klasy. To, że zespoły klasowe są różnorodne może być zasobem grupy, ale może też być źródłem różnych niepożądanych zjawisk. Jakie działania możemy podjąć, żeby odpowiadać na te potrzeby naszych uczniów? Co pomaga rozwijać akceptację wobec innych, zachęca do współpracy oraz minimalizuje wykluczenie, czy odrzucenie członków klasy?  Zapraszamy do obejrzenia wideoszkolenia.  


Odcinek 8

„Moja klasa po wakacjach – chaos czy harmonia?” Katarzyna Świeca i Iwona Rosiak 

  Powrót do szkoły czy rozpoczęcie nauki po wakacjach jest trudny dla wszystkich – uczniów, nauczycieli i rodziców. Trzeba pożegnać czas beztroski, przygotować się na nowe wyzwania, wrócić do obowiązków – jednym słowem ponownie zaadaptować się do rzeczywistości szkolnej.  Potrzebny jest czas i przestrzeń na przyzwyczajenie się do innego trybu życia, zbudowanie pomostu między wakacjami a nowym rokiem szkolnym. Dlaczego to ważne dla adaptacji i jak to zrobić podpowiadamy w wideoszkoleniu.  


Odcinek 9

„Siła i moc jest w grupie – czyli słów kilka o budowaniu włączających zespołów klasowych” Katarzyna Świeca i Iwona Rosiak 

Każdy zespół klasowy to grupa, która musi przejść w swoim rozwoju przez różne etapy, żeby funkcjonować jak zgrany zespół, gdzie wszyscy czują się dobrze i bezpiecznie, są zaangażowani i zmotywowani. Charakterystyczną cechą tego procesu jest to, że każda zmiana powoduje powrót do początkowego etapu procesu grupowego, więc w zasadzie każdy nowy rok szkolny (ale nie tylko), to nowy proces z tą samą klasą.  Znając przebieg procesu grupowego łatwiej jest nam zinterpretować pewne zachowania i zjawiska, które obserwujemy w klasie. Łatwiej też podjąć działania wspierające ten proces. Co, jak i kiedy robić opowiadamy w wideoszkoleniu.

Nasi eksperci

Więcej o ekspertach

dr hab. Barbara Skałbania

Pedagog-terapeuta. Od 2003 roku nauczyciel akademicki na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytecie Technologiczno-Humanistycznym w Radomiu, Uczelni Korczaka w Warszawie oraz Uniwersytecie Jana Kochanowskiego Kielce). Jej zainteresowania koncentrują się wokół problematyki diagnozy i terapii pedagogicznej, poradnictwa edukacyjnego i wychowawczego. Jest autorem 7 publikacji tematycznych oraz kilkudziesięciu artykułów w obszarze pedagogiki oraz członkiem Polskiej Akademii Nauk  (sekcja Pedagogiki Społecznej) i Naukowego Towarzystwa Poradoznawczego. Od lat współpracuje z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie. Jako nauczyciel akademicki i pedagog terapeuta dąży do integrowania nauki z praktyką edukacyjną. 

dr hab. Agnieszka Andrychowicz-Trojanowska

Adiunkt w Instytucie Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej na Wydziale Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Do niedawna także nauczycielka języka angielskiego w jednym z warszawskich liceów ogólnokształcących. Jej zainteresowania naukowe obejmują glottodydaktykę (ze szczególnym uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), okulografię i sposoby zastosowania metod okulograficznych w glottodydaktyce. Jest autorką monografii Podręczniki glottodydaktyczne. Struktura – funkcja – potencjał w świetle badań glottodydaktycznych. 

Iwona Rosiak

Nauczyciel języka angielskiego w szkole podstawowej, dydaktyk języków obcych i metodyk. W codziennej pracy z uczniami stawia na budowanie relacji i tworzenie takiej przestrzeni w sali lekcyjnej, gdzie uczniowie w poczuciu bezpieczeństwa mogą efektywnie się uczyć i współpracować. Jest nauczycielką poszukującą nowych rozwiązań i sposobów pracy z uczniami, tak by każdy czuł się zaopiekowany i mógł wyjść z lekcji z poczuciem, że czegoś nowego się nauczył.  

Katarzyna Świeca

Nauczyciel oraz psycholog, obecnie w trakcie całościowego szkolenia z systemowej terapii rodzin. Od ponad 25 lat pracuje z dziećmi, młodzieżą i rodzicami jako anglistka, współpracuje z nauczycielami w charakterze konsultanta metodycznego i trenera, a od 4 lat aktywnie działa również w obszarze wsparcia psychologicznego i psychoedukacji. Swoje zawodowe zainteresowania skupia wokół pracy z dziećmi i młodzieżą znajdującymi się w trudnej sytuacji życiowej lub szeroko rozumianym kryzysie, a także z rodzicami doświadczającymi problemów wychowawczych. 

Anna Abramczyk

Nauczycielka z 21-letnim doświadczeniem w pracy dydaktycznej. Od 16 lat doradczyni metodyczna Wrocławskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Wieloletnia egzaminatorka maturalna oraz ekspertka do spraw awansu zawodowego nauczycieli. Autorka artykułów metodycznych i naukowych. Obecnie doktorantka Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. 

Materiał do pobrania

20 wskazówek dr hab. Barbary Skałbani do pracy z uczniami SPE 

pobierz materiał 

Rozwiąż quiz i uzyskaj certyfikat

Dla zalogowanych nauczycieli przygotowaliśmy quiz sprawdzający wiedzę z zakresu treści omawianych w szkoleniu.

Zaloguj się i odpowiedz na pytania testowe aby uzyskać spersonalizowany certyfikat.

Zaloguj się

Pearson Space
Strona do której prowadzi link jest elementem Pearson Space – wirtualnej przestrzeni dla zalogowanych nauczycieli, która daje pełny dostęp do najnowszych szkoleń, materiałów dydaktycznych, aplikacji i promocji.
Treść dostępna bez ograniczeń do końca 2022 roku. Od stycznia 2023 roku dostępna wyłącznie dla użytkowników Pearson Space.
Treść dostępna dla użytkowników Pearson Space.