Od stycznia 2024 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej prowadzi prace nad zmianami w systemie oświaty. Aby przybliżyć Państwu ten proces i jego wpływ na pracę nauczycieli i szkół, nasza ekspertka, dr Anna Abramczyk, przygotowała podsumowanie tego, jakie zmiany w podstawie programowej oraz egzaminach zewnętrznych są planowane oraz od kiedy będą obowiązywały w szkołach.
I. Kalendarium zmian podstaw programowych
Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje kompleksową zmianę podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego, w poszczególnych typach szkół. Pierwsze zmiany wejdą do szkół 1 września 2026 – a reforma potrwa do 2031.
Harmonogram wdrożenia NOWEJ podstawy programowej:
- Dla szkół podstawowych – od roku szkolnego 2026/2027 (w klasie I, IV)*
- Dla szkół ponadpodstawowych – od roku szkolnego 2027/2028 (w klasie I)*
*Zgodnie z informacjami ogłoszonymi 27 września 2024 r. przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wraz z Instytutem Badań Edukacyjnych na konferencji „Profil absolwenta. Przygotowania do reformy 2026”.
II. Uszczuplona podstawa programowa dla języków obcych
Aby przybliżyć Państwu zmiany w podstawach programowych, a także dokonać interpretacji proponowanych zapisów prawnych, nasza ekspertka, dr Anna Abramczyk, przygotowała opis zmian w postawie programowej dla języków obcych wraz z komentarzem.
Zapoznaj się z Rozporządzeniem ME ws. podstawy programowej
Szkoły ponadpodstawowe
Proponowane zmiany nie dotyczą ograniczenia treści nauczania w klasach 1-3 szkół podstawowych.
III. Podręczniki
Uwaga! MEN podkreśla, że proponowane zmiany w podstawie programowej zostały przygotowane tak, by nie było konieczności wymiany podręczników.
Zapoznaj się z najnowszym komunikatem MEN w tej sprawie
„Przypominamy: zmiany w podstawach programowych zostały przygotowane tak, aby nie było konieczności wymiany podręczników. Ma to uzasadnienie zarówno ekonomiczne, jak i ekologiczne.
Dotychczasowe podręczniki zawierają wszystkie treści nauczania określone w podstawie programowej odpowiedniej dla danego typu szkoły i danych zajęć edukacyjnych. Status podręczników wpisanych do Wykazu podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego do kształcenia ogólnego w latach ubiegłych pozostaje zatem aktualny, i nie ma potrzeby wyboru nowych lub korzystania z nowych wersji podręczników.
Ponadto informujemy, że nie zostały dopuszczone do użytku szkolnego żadne zaktualizowane podręczniki, które miałyby uwzględniać zmiany w podstawach programowych."
Informujemy, że nasze podręczniki są zgodne z aktualną podstawą programową i posiadają aktualne numery dopuszczeń.
Aby ułatwić Państwu pracę z naszymi kursami, przygotowaliśmy przewodniki zawierające wskazówki i rekomendacje uwzględniające uszczuplenia w podstawie programowej w pracy z naszymi kursami.
Szkoły ponadpodstawowe
Kurs Perfekt a zmiany w podstawie programowej 2024
Kurs Infos aktuell a zmiany w podstawie programowej 2024
IV. Egzaminy zewnętrzne
W związku ze zmianami w podstawie podstawowej, która obowiązuje od roku szkolnego 2024/2025, wprowadzono także zmiany w przeprowadzeniu egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego.
Centralna Komisja Egzaminacyjna przygotowała zaktualizowane Informatory o egzaminie ósmoklasisty i egzaminie maturalnym uwzględniające wprowadzone w podstawie programowej zmiany.
Egzamin ósmoklasisty
Informator o egzaminie ósmoklasisty z języka niemieckiego od roku szkolnego 2024/2025
Egzamin maturalny
Informator o egzaminie maturalnym z języka niemieckiego od roku szkolnego 2024/2025
W grudniu 2024 r. Centralna Komisja Egzaminacyjna udostępni także wszystkim szkołom materiały do przeprowadzenia próbnego egzaminu ósmoklasisty oraz próbnego egzaminu maturalnego, zgodnego z wymaganiami podstawy programowej obowiązującej od 1 września 2024 r.
V. Szkolenie z ekspertką dr Anną Abramczyk
Najważniejsze szkolenie 2024 roku!
„Mniej znaczy lżej. Ale warto wiedzieć więcej o zmianach w systemie edukacji.”
Dowiedz się o :
☑ terminach wprowadzenia zmian,
☑ szczegółach zmian w uproszczonej podstawie programowej,
☑ koniecznych korektach w dokumentacji szkolnej,
☑ zmianach w egzaminach zewnętrznych.
Doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki. Ekspertka do spraw awansu zawodowego nauczycieli oraz rzeczoznawca MEN w zakresie podręczników do języka niemieckiego. Nauczycielka z 25-letnim stażem, od 20 lat doradczyni metodyczna we Wrocławskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Autorka artykułów metodycznych i naukowych. Wieloletnia egzaminatorka maturalna.