Czego dotyczą zmiany?
Decyzją Ministra Edukacji i Nauki, egzamin maturalny w 2021 roku odbędzie się wyjątkowo na podstawie zrewidowanych wymagań egzaminacyjnych określonych w Informatorze o egzaminie maturalnym, a nie, jak dotychczas, na bazie wymagań wskazanych w podstawie programowej.
Na czym polegają zmiany?
- Zniesiono obowiązek przystąpienia do egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym z co najmniej jednego przedmiotu jako warunek zdania matury.
- Zniesiono obowiązek przystąpienia do egzaminu ustnego z języka obcego nowożytnego. Do egzaminu mogą przystąpić uczniowie, dla których jego wynik jest istotny w postępowaniu rekrutacyjnym na uczelnię wyższą. W związku z tym, uzyskanie min. 30% punktów na egzaminie ustnym nie jest już warunkiem uzyskania świadectwa dojrzałości. Warunek taki dotyczy jedynie egzaminu pisemnego. Deklarację chęci przystąpienia do egzaminu ustnego należy złożyć do dyrektora szkoły do 8.02.2021r.
- Obniżono poziom trudności egzaminu w skali ESOKJ do:
- A2+ (B1 w zakresie umiejętności receptywnych) dla poziomu podstawowego,
- B1+ (B2 w zakresie umiejętności receptywnych) dla poziomu rozszerzonego,
- B2+ (C1 w zakresie umiejętności receptywnych) dla poziomu dwujęzycznego.
- Wprowadzono niewielkie korekty wymagań szczegółowych, w tym:
- umiejętność odróżniania i stosowania stylu formalnego i nieformalnego umieszczono jedynie na poziomie rozszerzonym,
- ograniczono paletę form pisemnych i ustnych, których rozumienie i tworzenie jest wymagane od zdającego,
- usunięto materiały audiowizualne jako źródło informacji, których przetwarzania oczekuje się od ucznia,
- wybrane aspekty tematów leksykalnych umieszczono wyłącznie na poziomie rozszerzonym,
- wykreślono wybrane umiejętności podlegające ocenie.
IV.1P
Znajomość środków leksykalnych
Poniższe aspekty leksykalne wskazano jako wymagane jedynie na poziomie rozszerzonym:
- problemy etyczne (Człowiek)
- wypadki (Podróżowanie i turystyka)
- rynek pracy (Praca)
- awarie (Nauka i technika)
- środki płatnicze (Zakupy i usługi)
- przestrzeń kosmiczna (Świat przyrody)
- ubezpieczenia (Zakupy i usługi)
- polityka społeczna (Państwo i społeczeństwo)
- banki (Zakupy i usługi)
- gospodarka (Państwo i społeczeństwo)
Ponadto, dla obu poziomów egzaminu urzędy i struktury państwa wykreślono z aspektów w ramach tematu „Państwo i społeczeństwo”, a system oświaty – w ramach tematu „Szkoła”.
Rozumienie i tworzenie wypowiedzi ustnej
- Rozróżnianie stylu formalnego i nieformalnego wymagane jest jedynie w podstawowym zakresie.
- Zniesiono wymaganie dot. ustnego wyjaśniania sposobu obsługi prostych urządzeń.
Rozumienie i tworzenie wypowiedzi pisemnej
- Paletę form wypowiedzi ograniczono do wiadomości, emaila i listu prywatnego.
- Zniesiono wymaganie dot. wyjaśniania sposobu obsługi prostych urządzeń.
Wykaz zagadnień gramatycznych usuniętych z wymagań egzaminacyjnych
- Rzeczowniki:
- -chen, -lein (Lämpchen, Tischlein),
- -ling (Lehrling)
- Zaimki (jener, welcher)
- Strona bierna z czasownikiem modalnym
- Tryb przypuszczający poza haben, sein i modalnymi
- Zdania okolicznikowe czasu: nachdem, seitdem
- Zdania warunkowe nierzeczywiste
- Rekcja czasowników folgen (Dat.)
- Przeczenia nirgends, keinesfalls
- Zdania porównawcze je … desto
- Podwójny spójnik entweder … oder, einerseits … andererseits, weder … noch, zwar … aber
IV.1R
Znajomość środków leksykalnych
Poniższe aspekty leksykalne wskazano jako wymagane jedynie na poziomie rozszerzonym:
- problemy etyczne (Człowiek)
- wypadki (Podróżowanie i turystyka)
- rynek pracy (Praca)
- awarie (Nauka i technika)
- środki płatnicze (Zakupy i usługi)
- przestrzeń kosmiczna (Świat przyrody)
- ubezpieczenia (Zakupy i usługi)
- polityka społeczna (Państwo i społeczeństwo)
- banki (Zakupy i usługi)
- gospodarka (Państwo i społeczeństwo)
Ponadto, dla obu poziomów egzaminu urzędy i struktury państwa wykreślono z aspektów w ramach tematu „Państwo i społeczeństwo”, a system oświaty – w ramach tematu „Szkoła”.
Rozumienie i tworzenie wypowiedzi ustnej
Wykreślono:
- umiejętność prowadzenia negocjacji w trudnych sytuacjach dnia codziennego,
- aktywne uczestnictwo w rozmowie i dyskusji,
- komentowanie, zgadzanie się lub kwestionowanie zdania innych uczestników dyskusji,
- spekulowanie na temat przyczy i konsekwencji oraz wysuwanie i rozważanie hipotez.
Umiejętności te oceniane są tylko w zakresie reagowania w formie pisemnej.
Rozumienie i tworzenie wypowiedzi pisemnej
- Paletę form wypowiedzi ograniczono do listu formalnego, rozprawki i artykułu.
- Zniesiono wymaganie dot. wyjaśniania sposobu obsługi prostych urządzeń.
Przetwarzanie
Usunięto umiejętność streszczania tekstu, rozwijania notatki, ogłoszenia lub nagłówka prasowego, a także umiejętność zmiany stylu lub formy tekstu.
Wykaz zagadnień gramatycznych usuniętych z wymagań egzaminacyjnych
- Rzeczowniki: homonimy (der Weise – die Weise; der Leiter – die Leiter)
- Zaimki einer, eine, eins z dopełniaczem (… eins der besten Hotels)
- Czasowniki modalne Futur I
- Czasowniki modalne w trybie przypuszczającym poza Präteritum i Plusquamperfekt
- Strona bierna Futur I
- Strona bierna z modalnym Plusquamperfekt i Futur I
- Konjunktiv I
- Rekcja czasowników gedenken (Gen.)
- Zdania przyzwalające obgleich
- Zdania nierzeczywiste:
- porównawcze als, als ob
- życzeniowe
- Konstrukcje imiesłowowe
- Przydawka rozwinięta
- Mowa zależna
IV.2
Rozumienie i tworzenie wypowiedzi pisemnej
- Z przykładowych form wypowiedzi, których rozumienie jest wymagane na egzaminie wykreślono teksty specjalistyczne i instrukcje obsługi.
- Wykreślono umiejętność rozpoznawania cech gatunków literackich, doniesień prasowych, tekstów publicystycznych, popularnonaukowych i użytkowych.
- Paletę form tekstu, których tworzenie jest wymagane na egzaminie, ograniczono do listu formalnego i nieformalnego, rozprawki oraz artykułu.
Rozumienie i tworzenie wypowiedzi ustnej
Wykreślono umiejętność objaśniania sposobu obsługi urządzeń oraz procedur postępowania.
Przetwarzanie
- Umiejętność streszczania ograniczono jedynie do fragmentu tekstu.
- Wykreślono umiejętność rozwijania notatki, ogłoszenia i nagłówka prasowego.