O maturze wiemy wszystko!
Zapraszamy do obejrzenia serii filmów szkoleniowych, w których nasi eksperci Anna Abramczyk i Bożena Fijałkowska przybliżąją Państwu egzamin maturalny w formule obowiązującej od 2015 roku.
Pobierz przykładowe zestawy zadań Matury 2015!
Poziom podstawowy:
Poziom Rozszerzony:
Co zmieniło się na egzaminie maturalnym od 2015 roku?
Zmiany dotknęły przede wszystkim egzamin pisemny, zaś w niemal niezmienionej formie pozostał egzamin ustny.
Zmiany w egzaminie na poziomie podstawowym:
- Zastosowano krótsze teksty, sprawdzające więcej umiejętności zapisanych w nowej podstawie programowej.
- Zwiększono różnorodność tekstów, wprowadzając nieco większą liczbę tekstów użytkowych.
- Zwiększono liczbę zadań na dobieranie i wielokrotny wybór, kosztem zadań typu prawda/fałsz, co zmniejsza podatność na zgadywanie i poprawia rzetelność testu. Względy finansowe uniemożliwiają wprowadzenie dodatkowych zadań otwartych.
- Wprowadzono zadania sprawdzające bezpośrednio znajomość środków językowych.
- Ograniczono wypowiedź pisemną do jednego zadania, którym jest list prywatny/e-mail, wpis na blogu lub forum internetowym.
- Zmieniono kryteria oceniania wypowiedzi pisemnej, zwracając uwagę nie tylko na przekazanie informacji, ale również na sposób, w jaki zostało to zrobione. Osobno oceniane jest uwzględnienie i rozwinięcie każdego elementu polecenia.
Zmiany w egzaminie na poziomie rozszerzonym:
- Wprowadzono jeden arkusz, skracając również czas trwania egzaminu do 150 minut.
- Zwiększono liczbę sprawdzanych umiejętności, wprowadzając np. rozróżnianie faktów i opinii.
- Wyrównano wartość wszystkich części egzaminu, zmieniając liczbę punktów za zadania w poszczególnych częściach.
- Zmieniono obowiązujące formy wypowiedzi pisemnej. Obecnie zdający będzie mógł wybrać jeden z dwóch tematów. Możliwe formy wypowiedzi to rozprawka, artykuł i list formalny.
- Zmieniono kryteria oceniania wypowiedzi pisemnej, wprowadzając m.in. kryterium oceniające łącznie treść i formę.
Zmiany w egzaminie na poziomie dwujęzycznym:
Poziom dwujęzyczny został udostępniony dla wszystkich abiturientów i nie jest, jak dotychczas, zarezerwowany tylko dla absolwentów klas dwujęzycznych.
Zmiany w ocenianiu
We wszystkich egzaminach w częściach sprawdzających rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych i znajomość środków językowych przyjęto zasadę przyznawania 1 punktu za każdą poprawną odpowiedź. Dotyczy to zarówno zadań zamkniętych, jak i otwartych. Nie przyznaje się punktów połówkowych.
Ocenianie wypowiedzi pisemnej
Nowością w ocenie wypowiedzi pisemnej na poziomie podstawowym jest odejście od przyznawania punktów jedynie za przekazanie informacji. Od 2015 roku ocena będzie zależała od tego, czy to przekazanie treści odbyło się na poziomie minimalnej komunikacji, czy też zdający potrafił rozwinąć swoją wypowiedź, np. uwzględniając dodatkowe szczegóły i okoliczności.
Końcową punktację określa się na podstawie poniższej tabeli:
DO ILU ELEMENTÓW UCZEŃ SIĘ ODNIÓSŁ? | ILE ELEMENTÓW UCZEŃ ROZWINĄŁ? | |||||
4 | 3 | 2 | 1 | 0 | ||
4 | 4 pkt | 4 pkt | 3 pkt | 2 pkt | 2 pkt | |
3 | 3 pkt | 3 pkt | 2 pkt | 1 pkt | ||
2 | 2 pkt | 1 pkt | 1 pkt | |||
1 | 1 pkt | 0 pkt | ||||
0 | 0 pkt |
Ponadto, w ocenianiu poprawności językowej odchodzi się od mechanicznego zliczania błędów, przy którym często jeden dodatkowy drobny błąd mógł decydować o nieprzyznaniu punktu. Większego znaczenia nabiera fakt, czy błędy zaburzają zrozumienie tekstu, czy nie.
Format egzaminu maturalnego obowiązującego od 2015 roku
EGZAMIN USTNY BEZ OKREŚLENIA POZIOMU | |
Podstawa | IV.1 |
Czas trwania | ok. 15min |
Liczba punktów | maksimum – 30 pkt / 100% minimum zaliczenia – 9 pkt / 30% |
Zadania | Rozmowa wstępna – odpowiedzi na kilka pytań na różne tematy (ok. 2 min.) Zadanie 1. Rozmowa z odgrywaniem roli (ok. 4 min.) Zadanie 2. Opis zdjęcia i odpowiedzi na trzy pytania z nim związane (ok. 3 min.) Zadanie 3. Wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedzi na dwa pytania (ok. 5 min.) |
Oceniane umiejętności | Sprawność komunikacyjna (3 x 6 pkt = 18 pkt) Zakres środków leks.-gram. (4 pkt) Poprawność językowa (4 pkt) Wymowa (2 pkt) Płynność wypowiedzi (2 pkt) |
EGZAMIN PISEMNY NA POZIOMIE PODSTAWOWYM | |
Podstawa | IV.1P |
Czas trwania | 120 min |
Liczba punktów | maksimum – 50 pkt / 100% minimum zaliczenia – 15 pkt / 30% |
Rozumienie ze słuchu - 15 pkt / 30% | |
Teksty | Dialogi, monologi, ogłoszenia czytane dwukrotnie przez native-speakerów – ok. 20 min. |
Zadania | 3-4 zadania zamknięte typu wielokrotny wybór, dobieranie, prawda/fałsz |
Oceniane umiejętności | Określanie głównej myśli, kontekstu, intencji autora, znajdowanie określonych informacji |
Rozumienie tekstów pisanych - 15 pkt / 30% | |
Teksty | Teksty literackie, informacyjne, o różnej długości, autentyczne lub adaptowane, w sumie ok. 1100 słów |
Zadania | 3-4 zadania zamknięte typu wielokrotny wybór, dobieranie, prawda/fałsz |
Oceniane umiejętności | Określanie głównej myśli, kontekstu, intencji autora, znajdowanie szczegółowych informacji, rozpoznawanie związków między częściami tekstu |
Znajomość środków językowych - 10 pkt / 20% | |
Teksty | Tekst narracyjny, minidialogi, pojedyncze zdania |
Zadania | 2-3 zadania zamknięte typu wielokrotny wybór, dobieranie |
Oceniane umiejętności | Znajomość leksyki i struktur gramatycznych |
Wypowiedź pisemna - 10 pkt / 20% | |
Teksty tworzone | List prywatny/e-mail, wpis na blogu lub forum internetowym |
Zadania | Jedno zadanie, polecenie po polsku z czterema podanymi elementami, które należy przedstawić i rozwinąć w swojej wypowiedzi (80-130 słów) |
Oceniane umiejętności | Przekazanie treści, spójność i logika tekstu, znajomość środków językowych, poprawność językowa |
EGZAMIN PISEMNY NA POZIOMIE ROZSZERZONYM | |
Podstawa | IV.1r |
Czas trwania | 150 min (jeden arkusz) |
Liczba punktów | maksimum – 50 pkt / 100%, bez progu zaliczenia |
Rozumienie ze słuchu - 12 pkt / 24% | |
Teksty | Dialogi, monologi, ogłoszenia czytane dwukrotnie przez native-speakerów – ok. 25 min. |
Zadania | 3-4 zadania zamknięte typu wielokrotny wybór, dobieranie, prawda/fałsz |
Oceniane umiejętności | Określanie głównej myśli, kontekstu, intencji autora, znajdowanie określonych informacji, oddzielanie faktów od opinii |
Rozumienie tekstów pisanych - 13 pkt / 26% | |
Teksty | Teksty literackie, informacyjne, o różnej długości, autentyczne lub minimalnie adaptowane, w sumie ok. 1500 słów |
Zadania | 3-4 zadania zamknięte typu wielokrotny wybór, dobieranie |
Oceniane umiejętności | Określanie głównej myśli, kontekstu, intencji autora, znajdowanie szczegółowych informacji, oddzielanie faktów od opinii, rozpoznawanie związków między częściami tekstu |
Znajomość środków językowych - 12 pkt / 24% | |
Teksty | Tekst narracyjny, pojedyncze zdania |
Zadania | 2-3 zadania zamknięte i otwarte typu wielokrotny wybór, dobieranie, zadania z lukami, parafrazy, słowotwórstwo, tłumaczenia fragmentów zdań na język obcy |
Oceniane umiejętności | Znajomość leksyki i struktur gramatycznych |
Wypowiedź pisemna - 13 pkt / 26% | |
Teksty tworzone | List formalny, rozprawka, artykuł publicystyczny |
Zadania | Jedno zadanie, dwa tematy do wyboru, sformułowane po polsku, z dwoma podanymi elementami, które należy omówić w swojej wypowiedzi (200-250 słów) |
Oceniane umiejętności | Tworzenie wypowiedzi zgodnie z poleceniem, spójność i logika tekstu, znajomość środków językowych, poprawność językowa |
EGZAMIN PISEMNY NA POZIOMIE DWUJĘZYCZNYM | |
Podstawa | IV.2 |
Czas trwania | 180 min (jeden arkusz) |
Liczba punktów | maksimum – 60 pkt / 100%, bez progu zaliczenia |
Rozumienie ze słuchu - 15 pkt / 25% | |
Teksty | Dialogi, monologi, ogłoszenia czytane dwukrotnie przez native-speakerów – ok. 30 min. |
Zadania | 3-4 zadania zamknięte i otwarte, typu wielokrotny wybór, dobieranie, uzupełnianie luk, odpowiedzi na pytania |
Oceniane umiejętności | Określanie głównej myśli, kontekstu, intencji autora, znajdowanie określonych informacji, oddzielanie faktów od opinii, rozpoznawanie związków między częściami tekstu, znaczeń ukrytych, aluzji, odniesień do kontekstu kulturowego, środków stylistycznych |
Rozumienie tekstów pisanych - 15 pkt / 25% | |
Teksty | Teksty literackie, informacyjne, o różnej długości, autentyczne lub minimalnie adaptowane, w sumie ok. 1900 słów |
Zadania | 3-4 zadania zamknięte i otwarte, typu wielokrotny wybór, dobieranie, uzupełnianie luk, odpowiedzi na pytania |
Oceniane umiejętności | Określanie głównej myśli, kontekstu, intencji autora, znajdowanie określonych informacji, oddzielanie faktów od opinii, rozpoznawanie związków między częściami tekstu, znaczeń ukrytych, aluzji, odniesień do kontekstu kulturowego, środków stylistycznych |
Znajomość środków językowych - 15 pkt / 25% | |
Teksty | Tekst narracyjny, pojedyncze zdania |
Zadania | 3-4 zadania zamknięte i otwarte, typu wielokrotny wybór, dobieranie, zadania z lukami, parafrazy, słowotwórstwo, tłumaczenie fragmentów zdań na język obcy, układanie zdań z podanych elementów leksykalnych |
Oceniane umiejętności | Znajomość leksyki i struktur gramatycznych |
Wypowiedź pisemna - 15 pkt / 25% | |
Teksty tworzone | List formalny, rozprawka, artykuł publicystyczny |
Zadania | Jedno zadanie, dwa tematy do wyboru, sformułowane po polsku, z trzema podanymi elementami, które należy omówić w swojej wypowiedzi (300-350 słów) |
Oceniane umiejętności | Tworzenie wypowiedzi zgodnie z poleceniem, spójność i logika tekstu, znajomość środków językowych, poprawność językowa |
EGZAMIN USTNY NA POZIOMIE DWUJĘZYCZNYM | |
Podstawa | IV.2 |
Czas trwania | ok. 15min |
Liczba punktów | maksimum – 30 pkt / 100%, bez progu zaliczenia |
Zadania | Rozmowa wstępna – odpowiedzi na kilka pytań na różne tematy (ok. 1 min.) Zadanie 1. Odpowiedzi na trzy pytania dotyczące materiału stymulującego (ok. 4 min.) Zadanie 2. Prezentacja na podany temat i odpowiedzi na trzy pytania (ok. 10 min.) |
Oceniane umiejętności | Zgodność z poleceniem (14 pkt) Zakres środków leks.-gram. (5 pkt) Poprawność językowa (5 pkt) Wymowa (3 pkt) Płynność wypowiedzi (3 pkt) |