Egzamin ósmoklasisty w skrócie
- Egzamin po raz pierwszy odbył się w kwietniu 2019r. Od początku obejmuje trzy przedmioty obowiązkowe dla wszystkich uczniów: polski, matematykę i język obcy.
- Od roku szkolnego 2021/2022 dodatkowo egzamin z jeszcze jednego przedmiotu do wyboru spośród: biologii, chemii, fizyki, geografii i historii.
- Uczeń/ słuchacz przystępuje do egzaminu z języka obcego, którego uczył się w ramach obowiązkowych zajęć szkolnych.
- Wyboru języka dokonuje uczeń wraz z rodzicami do 30 września w roku szkolnym, w którym odbędzie się egzamin ósmoklasisty.
- Egzamin jest przeprowadzany na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
- Egzamin jest przeprowadzany w formie pisemnej.
- Wynik egzaminu nie wpływa na ukończenie szkoły.
Obejrzyj szkolenie z ekspertem
Solidna porcja rzetelnych informacji, dotyczących egzaminu ósmoklasisty:
- możliwości wyboru języka zdawanego na egzaminie, organizacji egzaminu,
- wymagań egzaminacyjnych,
- zadań egzaminacyjnych i ich oceniania,
- uprawnień do bycia egzaminatorem,
- roli wyniku na egzaminie ósmoklasisty w rekrutacji do szkół ponadpodstawowych…
Zobacz wideoszkolenia poświęcone egzaminom
Poziom egzaminu
POZIOM EGZAMINU 8-KLASISTY WG CKE:
POZIOM EGZAMINU MATURALNEGO (POZIOM PODSTAWOWY) WG CKE:
Arkusz egzaminacyjny i zasady oceniania
Arkusz składać się będzie z 45-55 zadań ujętych w 12-15 wiązek i podzielonych na 5 części:
NAZWA CZĘŚCI | UDZIAŁ W WYNIKU SUMARYCZNYM | |
rozumienie ze słuchu | 20-25% | |
znajomość funkcji językowych | 15-20% | |
rozumienie tekstów pisanych | 25-30% | |
znajomość środków językowych | 15-20% | |
wypowiedź pisemna | 20% |
Na rozwiązanie wszystkich zadań uczeń ma 90 minut.
W zadaniach zamkniętych otrzymuje 1 pkt za każdą poprawną odpowiedź lub 0 pkt jeśli jego odpowiedź jest niepoprawna lub jest jej brak. W zadaniach otwartych sprawdzających znajomość środków językowych wymagana jest pełna poprawność gramatyczna i ortograficzna. W zadaniach otwartych sprawdzających rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych oraz znajomość funkcji językowych odpowiedź musi być komunikatywna dla odbiorcy, zgodna z poleceniem oraz musi wskazywać, że zdający zrozumiał tekst.
Kryteria oceny wypowiedzi pisemnej są zbliżone do tych, które obowiązują także na egzaminie maturalnym, tj.
- treść: od 0 do 4 pkt
- spójność i logika wypowiedzi: od 0 do 2 pkt
- zakres środków językowych: od 0 do 2 pkt
- poprawność środków językowych: od 0 do 2 pkt
W ocenie treści bierze się najpierw pod uwagę, do ilu podpunktów polecenia uczeń się odniósł w swojej wypowiedzi, a następnie ile z tych podpunktów rozwinął w stopniu zadowalającym.
DO ILU PODPUNKTÓW UCZEŃ SIĘ ODNIÓSŁ? | ILE PODPUNKTÓW ROZWINĄŁ? | ||||
3 | 2 | 1 | 0 | ||
3 | 4 | 3 | 2 | 1 | |
2 | 2 | 1 | 1 | ||
1 | 1 | 0 | |||
0 | 0 |
Warto wiedzieć
Informator o egzaminie ósmoklasisty rozpoczyna się od bardzo ważnego komentarza od jego autorów:
Zadania w Informatorze nie wyczerpują wszystkich typów zadań, które mogą wystąpić w arkuszu egzaminacyjnym. Nie ilustrują również wszystkich wymagań z języka obcego nowożytnego zapisanych w podstawie programowej. Dlatego Informator nie może być jedyną ani nawet główną wskazówką do planowania procesu kształcenia w szkole. Tylko realizacja wszystkich wymagań z podstawy programowej, zarówno ogólnych, jak i szczegółowych, może zapewnić odpowiednie wykształcenie uczniów w zakresie danego języka obcego, w tym ich właściwe przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty.
Z tego powodu przygotowanie do egzaminu powinno bazować na różnorodnych typach ćwiczeń i zadań, zarówno otwartych jak i zamkniętych, rozwijających poprawną i skuteczną komunikację, która jest fundamentem edukacji językowej.
Choć zadania otwarte będą stanowiły co najmniej 40% egzaminu, nie oznacza to, że zdominują cały arkusz. Równowaga między ćwiczeniami zamkniętymi i otwartymi to nie tylko cecha arkusza egzaminacyjnego, ale także codziennych przygotowań do testu.
Dotychczasowe wyniki egzaminów z zadaniami zamkniętymi (sprawdzian szóstoklasisty, egzamin gimnazjalny) wskazują, że zaznajomienie uczniów z typami zadań zamkniętych i sposobami ich poprawnego rozwiązania jest bardzo istotne i może wpłynąć na wynik z egzaminu.
Znaczenie wyniku z egzaminu
Wynik z egzaminu 8-klasisty będzie składowym, ale nie jedynym elementem branym pod uwagę przy rekrutacji do szkół ponadpodstawowych.
Inne aspekty brane pod uwagę, to m.in. oceny z wybranych przedmiotów oraz uzyskanie promocji z wyróżnieniem i szczególne osiągnięcia absolwenta. Kwestie związane z rekrutacją reguluje stosowne Rozporządzenie MEN.
Podręczniki przygotowujące do egzaminu
English Class
To nowa generacja podręczników przygotowanych z myślą o sukcesie na egzaminie ósmoklasisty.
NOWOŚĆ! Repetytorium dla szkoły podstawowej
2-częściowe wydanie Repetytorium dla szkoły podstawowej powstało w odpowiedzi na oczekiwania nauczycieli i uczniów, którzy potrzebują kompleksowego, skutecznego i systematycznego przygotowania do egzaminu ósmoklasisty, rozłożonego na 2 lata. Część 1 obejmuje 8 rozdziałów z Repetytorium ósmoklasisty Pearsona, natomiast część druga – powtórkę treści z części pierwszej, kolejnych 6 poziomów naszego bestsellerowego repetytorium oraz lekcje na po egzaminie.
Nowemu wydaniu towarzyszą zmienione zeszyty ćwiczeń, w pełni skorelowane z podręcznikami i poszerzone o nowe sekcje na środki językowe.
Dowiedz się więcej
Repetytorium dla szkoły podstawowej. Wydanie jednotomowe
Podręcznik i zeszyt ćwiczeń
Jednotomowe wydanie Repetytorium dla szkół podstawowych zostało opracowane i zweryfikowane przez ekspertów egzaminacyjnych pod kątem egzaminu 2022 o wyższym poziomie trudności (wymagania względem umiejętności receptywnych wzrosną z poziomu A2+ do B1). Nowe zeszyty ćwiczeń zostały skorelowane z treściami repetytorium i wzbogacone o dodatkowe strony z ćwiczeniami Use of English, analogicznie do wydania 2-częściowego. Również w podręczniku wprowadziliśmy zmiany ułatwiające korzystanie z publikacji i pracę na lekcji: odświeżone słowniczki po każdym rozdziale, jasne oznaczenia zadań Use of English, bardziej równomiernie rozłożone zadania gramatyczne w poszczególnych rozdziałach z dodatkowymi ćwiczeniami, a także sekcję referencyjną Grammar Bank na końcu książki.
Ekspert odpowiada
ANNA ABRAMCZYK – ekspert Pearson w zakresie metodyki nauczania języków obcych i prawa oświatowego. Nauczyciel dyplomowany z 18-letnim stażem nauczania języka niemieckiego w szkole ponadgimnazjalnej. Doradca metodyczny Wrocławskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Egzaminator gimnazjalny i maturalny współpracuje z OKE we Wrocławiu. Ekspert MEN do spraw awansu zawodowego, rzeczoznawca do spraw podręczników. Autorka publikacji metodycznych dla nauczycieli języków obcych.
Zgodnie z zapisami Podstawy programowej, uczniowie, którzy w latach szkolnych 2018/2019–2020/2021 ukończą klasę VIII na podbudowie wymagań edukacyjnych określonych dla I i II etapu edukacyjnego (klasy I–VI) w podstawie programowej z 2012 r., będą zdawać egzamin na poziomie A2/A2+ (orientacyjnie).
Niższy poziom wymagań zostanie uwzględniony w egzaminie ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego okresowo (lata 2019–2021).
Od roku szkolnego 2021/2022 jako docelowy należy przyjąć poziom A2+ (B1 w zakresie rozumienia wypowiedzi), czyli wzrost poziomu trudności egzaminu ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego.