Czego dotyczą zmiany?
Decyzją Ministra Edukacji i Nauki, egzamin ósmoklasisty w 2022 roku odbędzie się wyjątkowo na podstawie zrewidowanych wymagań egzaminacyjnych określonych w Informatorze o egzaminie ósmoklasisty, a nie, jak dotychczas, na bazie wymagań wskazanych w podstawie programowej.
Na czym polegają zmiany?
- Poziom egzaminu określono jako A2 w skali CEFR, nie A2+/B1.
- Zmniejszono liczbę zadań w arkuszu egzaminacyjnym (o 5 pkt) przy zachowaniu obecnego czasu przeznaczonego na egzamin (90 min.).
- Wydłużono czas na opanowanie wymaganych treści poprzez ustalenie terminu egzaminu na koniec maja 2022 (dotychczas egzamin ósmoklasisty odbywał się w kwietniu).
- Z 14 zakresów leksykalnych wskazanych w wymaganiach szczegółowych wykreślono niektóre aspekty.
- W ramach reagowania, z wymagań szczegółowych usunięto umiejętność prowadzenia prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego oraz umiejętność składania i przyjmowania życzeń.
- Z wymagań szczegółowych wykreślono umiejętność układania informacji w określonym porządku oraz rozróżniania formalnego i nieformalnego stylu wypowiedzi.
- Zawężono listę form pisemnych, które uczeń powinien umieć tworzyć, do trzech: wiadomość, email, wpis na blogu.
- Zredukowano listę wymaganych zagadnień gramatycznych o:
- czas Past Perfect,
- zaimki wzajemne np. each other,
- stronę bierną w czasie Present Perfect,
- pytania pośrednie,
- zdania w mowie zależnej z czasownikami say, tell, ask,
- II okres warunkowy.
Zmiany w ramach katalogu tematów leksykalnych
Usunięte aspekty oznaczyliśmy kolorem.
- człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
- miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
- edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
- praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, wybór zawodu);
- życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
- żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe, lokale gastronomiczne);
- zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
- podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie);
- kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
- sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
- zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
- nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych);
- świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego);
- życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
Czego dotyczą zmiany?
Decyzją Ministra Edukacji i Nauki, egzamin maturalny w 2022 roku odbędzie się wyjątkowo na podstawie zrewidowanych wymagań egzaminacyjnych określonych w Informatorze o egzaminie maturalnym, a nie, jak dotychczas, na bazie wymagań wskazanych w podstawie programowej.
Na czym polegają zmiany?
- Zniesiono obowiązek przystąpienia do egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym z co najmniej jednego przedmiotu jako warunek zdania matury
- Zniesiono obowiązek przystąpienia do egzaminu ustnego z języka obcego nowożytnego. Do egzaminu mogą przystąpić uczniowie, dla których jego wynik jest istotny w postępowaniu rekrutacyjnym na uczelnię wyższą. W związku z tym, uzyskanie min. 30% punktów na egzaminie ustnym nie jest już warunkiem uzyskania świadectwa dojrzałości. Warunek taki dotyczy jedynie egzaminu pisemnego. Deklarację chęci przystąpienia do egzaminu ustnego należy złożyć do dyrektora szkoły do 8.02.2022r.
- Obniżono poziom trudności egzaminu w skali CEFR do:
- A2+ (B1 w zakresie umiejętności receptywnych) dla poziomu podstawowego,
- B1+ (B2 w zakresie umiejętności receptywnych) dla poziomu rozszerzonego,
- B2+ (C1 w zakresie umiejętności receptywnych) dla poziomu dwujęzycznego.
- Wprowadzono niewielkie korekty wymagań szczegółowych, w tym:
- umiejętność odróżniania i stosowania stylu formalnego i nieformalnego umieszczono jedynie na poziomie rozszerzonym,
- ograniczono paletę form pisemnych i ustnych, których rozumienie i tworzenie jest wymagane od zdającego,
- usunięto materiały audiowizualne jako źródło informacji, których przetwarzania oczekuje się od ucznia,
- wybrane aspekty tematów leksykalnych umieszczono wyłącznie na poziomie rozszerzonym,
- wykreślono wybrane umiejętności podlegające ocenie.
IV.1P
Znajomość środków leksykalnych
Poniższe aspekty leksykalne wskazano jako wymagane jedynie na poziomie rozszerzonym:
- problemy etyczne (Człowiek)
- wypadki (Podróżowanie i turystyka)
- rynek pracy (Praca)
- awarie (Nauka i technika)
- środki płatnicze (Zakupy i usługi)
- przestrzeń kosmiczna (Świat przyrody)
- ubezpieczenia (Zakupy i usługi)
- polityka społeczna (Państwo i społeczeństwo)
- banki (Zakupy i usługi)
- gospodarka (Państwo i społeczeństwo)
Ponadto, dla obu poziomów egzaminu urzędy i struktury państwa wykreślono z aspektów w ramach tematu „Państwo i społeczeństwo”, a system oświaty – w ramach tematu „Szkoła”.
Rozumienie i tworzenie wypowiedzi ustnej
- Rozróżnianie stylu formalnego i nieformalnego wymagane jest jedynie w podstawowym zakresie.
- Zniesiono wymaganie dot. ustnego wyjaśniania sposobu obsługi prostych urządzeń.
Rozumienie i tworzenie wypowiedzi pisemnej
- Paletę form wypowiedzi ograniczono do wiadomości, emaila i listu prywatnego.
- Zniesiono wymaganie dot. wyjaśniania sposobu obsługi prostych urządzeń.
Wykaz zagadnień gramatycznych usuniętych z wymagań egzaminacyjnych
- Present Perfect Continuous
- Future Continous
- Zaimki nieokreślone: either – or, neither – nor
- Zdania podrzędnie złożone okolicznikowe przyczyny zaczynające się od As...,
- Zdania wyrażające przypuszczenie:
- it’s time (np. It’s (high) time he found a job.)
- would rather (np. I would rather (not) go there.)
- Konstrukcja have/get something done (np. He had his room painted yesterday. I must get it done tomorrow.)
IV.1R
Znajomość środków leksykalnych
Poniższe aspekty leksykalne wskazano jako wymagane jedynie na poziomie rozszerzonym:
- problemy etyczne (Człowiek)
- wypadki (Podróżowanie i turystyka)
- rynek pracy (Praca)
- awarie (Nauka i technika)
- środki płatnicze (Zakupy i usługi)
- przestrzeń kosmiczna (Świat przyrody)
- ubezpieczenia (Zakupy i usługi)
- polityka społeczna (Państwo i społeczeństwo)
- banki (Zakupy i usługi)
- gospodarka (Państwo i społeczeństwo)
Ponadto, dla obu poziomów egzaminu urzędy i struktury państwa wykreślono z aspektów w ramach tematu „Państwo i społeczeństwo”, a system oświaty – w ramach tematu „Szkoła”.
Rozumienie i tworzenie wypowiedzi ustnej
Wykreślono:
- umiejętność prowadzenia negocjacji w trudnych sytuacjach dnia codziennego,
- aktywne uczestnictwo w rozmowie i dyskusji,
- komentowanie, zgadzanie się lub kwestionowanie zdania innych uczestników dyskusji,
- spekulowanie na temat przyczy i konsekwencji oraz wysuwanie i rozważanie hipotez.
Umiejętności te oceniane są tylko w zakresie reagowania w formie pisemnej.
Rozumienie i tworzenie wypowiedzi pisemnej
- Paletę form wypowiedzi ograniczono do listu formalnego, rozprawki i artykułu.
- Zniesiono wymaganie dot. wyjaśniania sposobu obsługi prostych urządzeń.
Przetwarzanie
Usunięto umiejętność streszczania tekstu, rozwijania notatki, ogłoszenia lub nagłówka prasowego, a także umiejętność zmiany stylu lub formy tekstu.
Wykaz zagadnień gramatycznych usuniętych z wymagań egzaminacyjnych
- Wybrane użycia czasowników modalnych i półmodalnych:
- shall (np. The management shall not be responsible for damage to personal property.)
- would (np. When at my grandmother’s, I would always have toast with peanut butter for breakfast.)
- Present Continuous dla wyrażenia irytacji (np. Why are you always packing at the last moment?)
- Future Perfect Continuous
- Tryb łączący (np. I suggest that you bring your own towel. I insist that you help me with this project.)
- Spójniki: supposing, providing/provided that, whereas.
- Wybrany rodzaj zdań z podmiotem “it”: It was only last week that he was awarded that prize.
- Wybrany rodzaj zdań z podmiotem „there”: There are bound to be problems.
- Wybrany rodzaj zdań dopełnieniowych: All I did was (to) send him an apology.
- Wybrany rodzaj zdań okolicznikowych porównawczych: She speaks several languages, as do her parents.
- Mieszany okres warunkowy
- Zdania wyrażające przypuszczenie z użyciem suppose/supposing
- Wybrany rodzaj konstrukcji bezokolicznikowych: They were about to leave when I arrived.
- Inwersja stylistyczna i inne formy emfatyczne.
IV.2
Rozumienie i tworzenie wypowiedzi pisemnej
- Z przykładowych form wypowiedzi, których rozumienie jest wymagane na egzaminie wykreślono teksty specjalistyczne i instrukcje obsługi.
- Wykreślono umiejętność rozpoznawania cech gatunków literackich, doniesień prasowych, tekstów publicystycznych, popularnonaukowych i użytkowych.
- Paletę form tekstu, których tworzenie jest wymagane na egzaminie, ograniczono do listu formalnego i nieformalnego, rozprawki oraz artykułu.
Rozumienie i tworzenie wypowiedzi ustnej
Wykreślono umiejętność objaśniania sposobu obsługi urządzeń oraz procedur postępowania.
Przetwarzanie
- Umiejętność streszczania ograniczono jedynie do fragmentu tekstu.
- Wykreślono umiejętność rozwijania notatki, ogłoszenia i nagłówka prasowego.